Психолого – педагогічний тренінг для вихователів

Мета: розвивати мовлення, уяву, вміння працювати у команді. Закріплювати знання вихователів про завдання, форми, методи і прийоми роботи з дітьми екологічного виховання.

Обладнання: анкети знайомства, аркуші паперу, фломастери, стікери, картки із завданнями, кольоровий папір, ножиці, клей, старі журнали.

Хід тренінгу

1. Знайомство.

Учасники тренінгу заповнюють анкети знайомства, сідають півколом.

Ведуча пропонує кожному уявити себе квіткою, розповісти, якого вона кольору, де росте, що є навколо. Кожний учасник малює квітку, з якою він себе асоціює, а потім пояснює, наприклад: «Сьогодні я привітна і ніжна, як ромашка, а завтра я буду колюча, як трояна».

Мова квітів:

Айстра – сум;

Волошка – простота, ніжність,(васильок);

Вереск – самотність;

Гвоздика – мужність, стійкість, солідарність, повага ;

Дзвоник польовий – вдячність;

Льон – символ дівочої вроди;

Конвалія – приховане кохання, таємничість;

Мак – краса, молодість, мудрість, доброзичливість;

Мальва – краса, холодність, педантичність;

Нарцис – гордість, самозакоханість;

Первоцвіт – розчарування в почуттях, кохання, що минає;

Півонія – довголіття, здоров`я;

Підсніжник – чистота, вірність;

Троянда – чуттєвість, кохання, здоров`я;

Ромашка – кохання, мир, ніжність;

Фіалка – сором’язливість, скромність, довірливість, вірність у коханні;

Лілія – чистота, невинність, справедливість;

Іриси – чистота, невинність, справедливість;

Орхідея – свобода, самостійність, упевненість у собі;

Хризантема – розсудливість, справедливість, критичність;

Лотос – вразливість, чутливість, емоційність;

Гербера – бажання привернути до себе увагу, демонстративність, упевненість.

Мова кольорів:

Червоний – енергія, активність; символізує життя, свободу, урочистість;

Білий – нейтральний; символізує невинність, чистоту;

Блакитний – холодний, пасивний,; символізує довіру, безкінечність, сум;

Жовтий – теплий, веселий; символізує світло, життя, радість, повагу до старості;

Зелений – спокійний; символізує мир, спокій, надію;

Синій – спокійний, сентиментальний, серозний; символізує довіру, безкінечність, сум;

Жовтогарячий, помаранчевий – зрілість, прагнення до мети;

Рожевий – ніжність, мрійливість, спокій;

Фіолетовий – мудрість урівноваженість.

2. Психологічна вправа «Полюбіть тварину».

На ватмані намальований будинок із віконечками. Вихователі мають подумати і написати на на стікері, яка тварина їм не подобається чи яку бояться. Можливо, з нею пов’язані якісь не приємні події? Вихователі приклеюють стікери у віконечка, а потім разом намагаються знайти позитивні якості цієї тварини, користі від неї в природі./Files/images/IMG_3863.JPG

У дітей бувають певні страхи щодо певних тварин, які переважно бувають сформовані під впливом дорослих. Коли ми кажемо малюкові: «Викинь! Це не безпечно! Це брудне не підходь, бо вкусить, я сама боюся!» тощо, то ми не замислюючись формуємо в дитини негативну установку. А варто було б, навпаки, на прикладі гусені, павучка личинки знайти, щось цікаве для дитини, а не розвивати у неї негативне ставлення до тих чи інших тварин. Вважаємо, психологічну вправу «Полюбіть тварину» варто проводити з дітьми.

3. Вправа «Імпровізація».

/Files/images/IMG_3859.JPG

Кожна команда, отримавши картку із завданням, має передати її зміст пантомімною імпровізацією, а усі учасники повинні відгадати її зміст.

· Троянда – недоторкана.

·

Дуб – велетень.

· Самозакоханий нарцис.

· Причепливий ріп`ях.

· Струнка тополя під дощем.

· Осика, що тремтить від вітру.

Вихователі можуть пропонувати страшенні завдання дітям.

4. Вправа «Методичний пейзаж».

На ватмані намальоване дерево без лист, велика та маленькі квіти без пелюсток.

Команди отримують завдання:

· Написати на стікерах і приклеїти на ватман сформульовані завдання екологічного виховання в дошкільному закладі (пелюстки дерева);

· Форми роботи з екологічного виховання (пелюстки малої квітки);

· Методи та прийоми роботи з дітьми з екології (велика квітка).

5. Вправа «Відгадай , який птах»

Ця вправа сприяє розвитку мовлення, уяви згуртованість у роботі з командою. Кожен учасник витягує карту певного кольору, на якому написано фрагмент вірша про птаха. Учасники мають згрупуватися за кольором, скласти загадку з окремо нарізаних смужок; а інші відгадати її.

Часто чують на деревах:

«Ту – тук – тук», - це хто ?

Лікарем він лісу зветься,

Дзьобом його, як долото.

(Дятел)

Співцем кохання й щастя

Він у народі зветься,

Всі кажуть : «Заливається» -

До небо пісня ллється.

(Соловей)

6. Вправа «Дайте оцінку»

Кожна команда отримує завдання: розглянути певну ситуацію і дати їй свою педагогічну оцінку.

v Мама і донька гуляли тихою вулицею. Вони трималися за руки, та кожна з них була по собі. Донька, щоправда, робила спроби зав’язати з мамою розмову:

- Подивися, мамусю, які в дерева великі руки. Мама нічого не відповіла, а донька вже розглядала великий камінь, що лежав на узбіччі.

- Ці дірочки – камінцеві очі, так? Він через них бачить?

- Чого ти, Марійко, тільки не вигадуєш? Поки гуляєш із тобою, стомишся більше, ніж від будь – якої роботи. Іди спокійно.

Марійка підкорилась, ішла спокійно і вже не бачила ні «камінцевих очей», ні «рук дерев».

v Коли Сергійко переїхав з батьками до нового будинку, бабуся подарувала йому котика. Він у них трохи прожив, а потім мама вигнала кота з боку з дому і сказала: «Не плач. Я куплю тобі шаблю та гвинтівку.»

v Вихователь попросив дітей розповісти , як вони допомагають батькам у вихідні дні. Діти розповідали багато цікавого, а Михайлик сидів і мовчав. На запитання виховательки, як він допоміг удома мамі, хлопчик відповів:

- Я хотів допомогти мамі полити квіти на балкон, тато сказав: «Не чоловіча це робота, в жіночі справи не втручайся».

Учасники спочатку обговорюють ситуацію в командах, а потім висловлюють своє бачення колегам. Після спільного обговорення психолог оцінює роботу команд і підбиває підсумки. Такі вправи спонукають вихователів до активнішої роботи з батьками.

7. Вправа «Склади екологічну казку».

Ведуча пропонує кожній команді скласти екологічну казку. Учасники самостійно обирають та спосіб виконання. Для цього їм знадобиться кольоровий папір, ножиці, клей, старі журнали, фломастери. Після закінчення роботи представники команд розповідають свою казку учасникам тренінгу, після чого відбувається жваве обговорення порушеної проблеми.

8. Вправа «Пісенний вернісаж».

Команди мають пригадати і по черзі проспівати пісні про рослини, тварин, воду, природні явища, тощо. Виграє команда, яка співала пісню остання.

9. Підбиття підсумок. Обмін враженнями.

Кiлькiсть переглядiв: 676