доповідь "Навіщо потрібна музика дитині?"
Музичне мистецтво впливає на душу людини,на її почуття і розум. «Таємниця музики в тому,що вона знаходить невичерпне джерело вираження там, де мова замовкає» (Є. Гофман).Сила музики у вихованні дитини величезна. Малюк живе почуттями,сприймає світ емоціями. Головне в музичному вихованні – дати малятам радість,яскраві художні враження,спонукати їх до активності,прищеплювати інтерес, любов до музики.

З якого віку треба починати музичне виховання ? Звичайно, з колиски. А й справді, коли мати колише дитину,вона завжди наспівує колискову або свою улюблену пісню. Слухаючи її ,малюк заспокоюється,набуває стану психологічної рівноваги. І це,можливо,народжує перші відчуття прекрасного в маленької людини.

Медики стверджують,що нестача у житті сучасних дітей благодатних звуків викликає хвороби. Дзюркіт струмка,шелест листя,щебетання птахів та багато інших звуків,серед яких людина жила впродовж тисячоліть,сьогодні змінилися на гул реактивних літаків,гуркотіння автомобілів та побутової техніки. Дитина частіше чує постріли,лайливі слова, жах з телевізору,ніж ніжний спів матері. Прикро, але батьки зазвичай не надають цьому значення, вони просто не знають ,що благодатні звуки природи та музики мають величезний вплив на організм на фізіологічному рівні.

Першою ланкою в загальній системі естетичного виховання є дитячий садок. Саме тут починаються перші кроки дитини в країну прекрасного – у світ музики. Педагоги намагаються знаходить незвичайні,цікаві форми роботи з дітьми. Я,як музичний керівник,прагну робити все можливе для всебічного розвитку дітвори:цікавлюсь новинками музичної літератури,проблемами естетичного виховання і ,з огляду на вимого сьогодення,шукаю шляхів вдосконалення формування гармонійно розвиненої особистості. Організацію музичної діяльності здійснюю за принципами інтеграції – гармонійного поєднання в різних життєвих ситуаціях фрагментів музики, живопису,поезії,літературних уривків,театралізованих дій. Від побаченого та почутого дитина може виразити свої почуття через ритмопластичну імпровізацію,створюючи образи вітру,сонця,квіточки або казкового персонажу. Внутрішньо-інтегративні зв’язки в музичному мистецтві виникають на рівні взаємодії різножанрової музики і способів її виконання( наприклад, сполучення вокальної та інструментальної музики об’єднує спів та гру на інструментах,сполучення інструментальної та танцювальної музики – гру на інструментах і рухи,тощо).

Музична діяльність має,насамперед,хвилювати дитину,приносити їй радість. Музика стає приводом радості і тоді,коли вона перетворюється на гру,в якій діти співають,грають на інструментах,рухаються,отримуючи від цього емоційну насолоду,тому для розспівування на музичних заняттях використовую ігрові співанки,які можна поєднувати з елементами пальчикової гри,будь-яких ритмічних рухів. Наприклад, «Їжачок»:

Їжачок,їжачок,має з голок кожушок (на першу долю першого такту розправляють усі пальчики – голки їжачка, на першу долю другого такту знову стискають кулачки)

Їжачок,їжачок,покотився у лісок(рухи «моторчик»); ритмічно-мовленнєві ігри,вправи(Дощик),які розвивають артикуляційну моторику,утримують стійку увагу,впливають на настрій та емоції дітей; творчо-імпровізаційні завдання,які дають змогу дітям діяти творчо,проявляти свої індивідуальні вияви(Розмова квітів,падає листя),ігри зі звуками( з листочками,камінчиками,паличками,та ін.),музичні ігри на різну тематику

Важко переоцінити значення музики у вихованні благородних рис. Скажімо,чудова пісня про Батьківщину викликає в дитини почуття щирої любові до рідного краю, пісня про дружбу – прагнення бути чуйним товаришем. А як люблять хлопчики і дівчатка пісню про маму! І це тому,що музичний твір,якщо він гарний,допомагає передати їх любов до найріднішої людини. У музичному вихованні багато значить народна музика. З неї ми дізнаємося про думки й сподівання,історію того чи іншого народу. Прищепити любов до своїх народних пісень означає викликати інтерес до творчості інших народів. Під час занять ознайомлюю дітей з прекрасними народними творами,класикою,доступною дошкільнятам.

Мистецтво повсякчас збагачується новими музичними творами,ритмами,рухами,відкриває все ширші горизонти у світ прекрасного. Діти перед телеекраном дивляться не лише мультфільми та кінофільми, а й різні талант-шоу. На мою думку,звичайно потрібно осучаснювати дитячі заходи в дошкільному закладі,але потрібно це робити обережно ,не використовувати модні ритми ,зовсім не природні й чужі до дитячої психології. Батькам теж корисно звернути увагу на те,яку музику слухають вони та їх діти, тому ми висвітлюємо інформацію для них в батьківських куточках або на сайті ДНЗ .Збуджуюча,гучна музика,що виражає агресивний настрій, позбавляє людину – і дорослого,і дитину – стану врівноваженості,спокою, . Особливо протипоказана така музика гіперактивним,розгальмованим дітям зі слабким контролем – вона підсилює негативні прояви у їхній поведінці. Спокійна музика дарує відчуття радості,любові,здатна гармонізувати емоційний стан і дорослого, і маленького слухача. Таку музику можна використовувати перед сном,щоб допомогти дитині заспокоїтися і розслабитися.

Залучення дітей до музики одними педагогами недостатньо. Він є лише помічником у вихованні дитини,яка вчиться,насамперед,у батьків. Більшість їх не має музичної освіти,та це й не обов’язково. Достатньо вміти правильно інтонувати,виразно виконувати танцювальні рухи. Вдома можна повторювати репертуар, з яким дитину ознайомлюють в дитячому садку. Крім того,на домашніх музичних заняттях є можливість ознайомлювати дітей з новими музичними творами,які знають батьки. Дитина дуже емоційно реагує на голос і рухи своїх батьків,із задоволенням наслідує їх. Збагатити уяву дитини про звукову палітру музики допоможуть також різноманітні музичні інструменти(бубон,барабан,трикутник). Можна влаштувати імпровізований виступ такого оркестру перед гостями та родичами. Така творчість принесе неабияке задоволення насамперед дитині.

Усі батьки хочуть угледіти у своїй дитині хоча б маленький паросток майбутньої талановитої особистості. Крім того,усі хочуть бачити свою дитину доброю,чуйною,такою,що розуміє і цінує красу навколишнього світу. Ці чудові людські риси можна виховати за допомогою мистецтва.

Отже,зважаючи на всі аспекти,треба сказати,що музика потрібна дитині для збагачення духовного світу,розвитку творчих здібностей, вихованню моральних якостей,пробудження почуття любові до Батьківщини,до краси навколишнього світу, розвитку емоційної чутливості. Залучення до музики вводить дитину у світ хвилюючих радісних переживань .Любов до музики,прищеплена в дитинстві,може стати міцною основою подальших досягнень та успіхів дитини, створює надійний фундамент для становлення й подальшого розвитку всіх пізнавальних процесів. Спілкування з нею приносить дітям велику радість,формує їхні естетичні почуття.

Кiлькiсть переглядiв: 1175