Економічний ігроленд

як технологія економічного виховання дошкільників

У Законі України «Про освіту» однією з ключових компетентностей необхідних людині для успішного життя, є «підприємливість та фінансова грамотність». Починати формувати цю компетентність слід ще в дошкільному віці. Сучасну дитину з перших років життя оточує середовище, наповнене різноманітними економічними поняттями й процесами.

Тож вже з раннього віку в неї починає формуватися економічний досвід. І від того, чи правильно він формується, залежить чи стане він основою для її подальшої успішної соціалізації та економічного виховання. Сформована економічна компетенція наближає дошкільників до реального життя, дає змогу орієнтуватися в сьогоденні, пробуджує економічне мислення. Дитина отримує нові знання про нові професії та вчиться розповідати про них, формувати ділові якості особистості, як0от уміння:

-правильно орієнтуватися в різних життєвих ситуаціях;

-Самостійно, творчо діяти

-будувати своє життя більш організовано, розумно

Дитина, яку зацікавили економікою, легко запам’ятовує та розуміє нові слова, вчиться чесно змагатися та не боятися програвати.

У неї починає розвиватися почуття власної гідності, прагнення доводити розпочате до кінця, з’являється здоровий інтерес до грошей.

У дітей до шести років слід формувати лише передумови або елементарні основи економічної грамотності.

Обирати зміст та методи економічної освіти треба з урахуванням складності економічних законів, віддаленості дітей від сфери продуктивної праці вікових можливостей дошкільників. Найбільш безпечною, цікавою, дієвою та результативною формою роботи з дітьми є гра. Тому, щоб ознайомити дітей з економікою треба обирати форму гри та створити економічний ігроленд – місце, де діти у груповій або індивідуальній формі можуть грати та розвиватися в природному для них темпі, засвоювати і застосовувати на практиці соціально-економічні навички, розширювати досвід.

Економічний ігроленд

Це ігрова технологія формування основ економічної грамотності дітей дошкільного віку, що ґрунтується на поєднанні компонентів розвивального середовища закладу дошкільної освіти та соціального оточення й інфраструктури міста, містить соціальний набір форм, методів, способів, прийомів та засобів навчання й виховання.

Економічний ігроленд – своєрідний організаційно-методичний інструмент активного педагогічного процесу.

Його функції:

*Розвивальна - у грі формуються основні та особистісні новоутворення

* мотиваційна – надихає на пізнання світу;

* інформативна – пропонує нову інформацію , знання про складний світ дорослих у доступній формі;

* комунікативна – в процесі взаємодії з однолітками та дорослими діти засвоюють діалектику спілкування

*самореалізації – у грі актуалізуються систематизуються розпорошені враження, знання та досвід дітей;

* моделювання поведінки – на ігровому полі діти долають труднощі , які виникають в інших видах життєдіяльності;

* діагностична – виявляє рівень знань,умінь, навичок,домагань тощо.

* корегувальна – вносить позитивні зміни в структуру особистісних показників

* соціалізації – вводить у систему суспільних відносин, сприяє засвоєнню норм людського життя.

Щоб створити «економічний ігроленд» ми накопичуємо дидактичну базу, створюємо умови для розгортання сюжетно-рольових ігор, ускладнюємо тематику ігор.

Структура «економічного ігроленду» містить такі складові:

-економічний освітній осередок

-сюжетно-рольові ігри

-цільові екскурсії до фінансових установ міста

Наповнення економічно-освітнього осередку має викликати в дошкільників бажання довідатися про секрети економіки.

Він дасть змогу формувати уявлення про гроші, розвивати творчі здібності.

Осередок передбачає такі сектори:

-економічна скарбничка

-літературно-художня практика

-міні-музеї

-практична економіка

Щоб наповнити економічну скарбничку, ми дібрали і добираємо ігри мотиваційно, навчально-пізнавального та рефлексивного характеру.

Мотивація: «Гра – «Скринька секретів»

Містить ігри-загадки, проблемні запитання, сюрпризні моменти. Це зацікавлює дітей та мотивує дізнатися про світ економіки.

Навчально-пізнавальна діяльність:

Дидактичні ігри навчально-пізнавального змісту дають змогу ознайомити дітей з потрібною інформацією, формувати в них певні життєві компетенції. Є ігри такого спрямування:

-економічні( «товар-послуга», «Бюджет моєї родини», «Розумні витрати»

-соціально-економічні( «Ким я можу працювати в банку», «Сейф»,»Допоможемо місту» - здатність дітей до конструктивних рішень, самостійного вибору)

Пізнавальне спрямування

«Мапа України» - дає змогу розвивати уміння дітей орієнтуватися на мапі, розуміти умовні позначки.

Ігри,що сприяють накопиченню досвіду та формування економічної компетенції «Моя мрія», «Задачник розумової гривеники», «Система штрафів», «Економічні квести»,»Гроші», «Бюджет сім’ї»

Літературно-художня практика

Дидактичні ігри «Моя сім’я», «Світ професій», «Транспорт», «Предмети побуту», «Рослинний і тваринний світ», «Моя країна», «Права та обов’язки дитини».

Спільно з дітьми на заняттях придумуємо казки і оповідання економічного змісту.

Міні-музей – особлива ціність таких музеїв, створення їх разом з батьками та дітьми. Це:

«Числа та цифри»

«Електрика»

«Народні іграшки»

«Корисні копалини»
«Гроші»

Чим наповнити осередки сюжетно-рольових ігор.

Сюжетно-рольові ігри створюють найсприятливіші умови для розвитку інтересу до економічних знань. Ці ігри спонукають вихованців виконувати різні соціально-економічні ролі, брати участь у налагодження найпростіших економічних взаємозв’язків між людьми- обмін, продаж, купівля.

Це такі ігри як:

«Кондитерська фабрика»

«Ательє для маленьких красунь»

«Пункт обміну валют»

«Банк»

«Міні-маркет»

«Фітнес клуб» «Екоферма»

«Рекламна агенція»

«Біржа»

Важливою складовою наповнення осередку є режисерські ігри

Ленпбокси – інтерактивні тематичні бокси, зовні оснащені дидактичними іграми економічного спрямування. Усередені лепбокса – об’ємне ігрове поле, діти використовують його, як макет для самостійних режисерських ігор.

Лепбокс дає змогу дитині самостійно обирати сюжет, т.б. бути режисером своєї гри.

Як залучати батьків?

Сім’я – найбільш авторитетне для дитини джерело інформації та зразок для наслідування. Тож батьки – важливі дійові особи дидактичної трансформації соціально-економічних знань. Щоб переконати батьків у важливості економічного виховання треба проводити тематичні батьківські збори на тему:

«Чи важливе економічне виховання в сім’ї»

Потрібно залучати батьків до створення осередків «економічного ігроленду» спільної економічної діяльності в ЗДО- виготовляти атрибути до ігор-стратегій, організовувати роботу музеїв «Однієї речі», проводити аукціон «Різдвяні подарунки», де батьки могли б придбати вироби, які діти виготовили власноруч, також спільно ознайомлювати дітей з доступними для них економічними термінами, як от:

-бережливість

-бюджет родини

-заробітна плата

-прибуток

-реклама

-товар

-ціна

Практика свідчитиь, що «Економічний ігроленд» забезпечує системне формування основ соціально-економічної культури дитини. Активність дитини в межах його розвивального простору надає їй змогу не лише отримувати нові знання й використовувати їх у різноманітних соціальо-економічних ситуаціях, а й збагатити життєвий досвід під час різних видів економічної діяльності.

використана літ-ра: Ж. "Вихователь-методист" №11/2018р.

Кiлькiсть переглядiв: 98